Sídlo firmy – možnosti a jejich výhody a nevýhody

Kdo se rozhodne podnikat jenom s živnostenským oprávněním, ten sídlo nemusí řešit. Obvykle používá adresu svého bydliště, což je dnes tou nejběžnější formou. Pokud jde o podnikání v rámci právnické osoby, už je sídlo firmy potřeba. Jedná se o adresu, která je spolu s názvem firmy evidována v obchodním rejstříku. Dnes není žádným problémem tuto adresu v budoucnu i měnit. Pokud zjistíte, že aktuálně využíváte možnost, která vám příliš nesedí, stále je zde cesta spojená se změnou. My vám ukážeme, jaké možnosti sídel dnes mohou firmy mít a zároveň se podíváme i na jejich zhodnocení hlavně v souvislosti s výhodami, a nevýhodami. Nejprve si dané možnosti představme. Jsou to tyto:

Všechny možnosti si dnes začínající, ale i zkušenější podnikatel může zvolit. A jaká cesta pro něho vyjde nejlépe? To zjistíte za pár chvil.

Sídlo firmy na adrese bydliště

První možnost často vychází z toho, že je velmi oblíbená v rámci klasické živnosti, kde si začínající podnikatelé jako adresu na živnostenském oprávnění zvolí tu, kde právě bydlí. Pokud je to jejich trvalé bydliště, není třeba mít jakékoliv povolení. Pokud jde ale o sídlo firmy, je třeba počítat s tím, že zde už povolení být musí. Tedy v určitých případech. Jde-li o váš vlastní dům, tak není třeba jakákoliv povolení řešit. Když ale bydlíte v bytě, je nutné získat povolení SVJ, popřípadě jiného majitele objektu. S tímto povolením by mělo souviset nejenom to, že si zde uvedete sídlo firmy, ale i to, že u vchodových dveří do domu bude jasně uvedená informace o tom, že zde vaše firma také sídlí.

U velkých firem je sídlo firmy ve svých kancelářích klasikou

U velkých firem je sídlo firmy ve svých kancelářích klasikou

I když se tato možnost jeví jako jednoduchá, v důsledku možných povolení a povinností označení to nemusí být úplně dobrou volbou. Když se podíváme na další negativa, nezapomínejme na to, že sídlo na adrese bydliště působí značně neprofesionálně. To může v budoucnu vaši firmu omezovat v tom, že nemusí mít zase až takovou důvěru. Stejně tak může být omezující, když vás budou především úředníci hledat a obtěžovat u vás doma. Když se však podíváme také na pozitiva, musíme říci, že takové sídlo vás nestojí ani korunu bavíc.

Sídlo firmy v klasické kanceláři

I toto je jedno z celkem využívaných řešení. Hlavně potom u velkých společností, které už vlastní kanceláře a vlastní zázemí mají, nebo si ho dlouhodobě pronajímají. Pokud se jedná o sídlo ve vlastních kancelářských prostorách, je situace stejná, jako v předchozím případě. Povolení není třeba. Pokud je kancelář pouze pronajata, určitě se bez povolení majitele budovy neobejdete. Obvykle s tím však není takový problém, jako u běžných bytových domů. Důvod je ten, že se předpokládá, že kancelářské prostory budou využívané právě firmami a ty zde budou chtít také zcela oficiálně sídlit. Výhoda tohoto sídla je rozhodně i v tom, že případné návštěvy z úřadů přijímáte přímo ve svém zázemí, stejně jako to, že zde můžete přijímat obchodní partnery, zákazníky a kohokoliv dalšího.

I tato varianta má však i své nevýhody. Tou hlavní je rozhodně cena. Pokud kancelář dokonce kupujete, může být vskutku vysoká. Ani pronájem kanceláří však dnes nepatří mezi nejlevnější možnosti. Sídlo je sice profesionální, ale drahé. Navíc nezapomínejte na to, že každá firma se může vyvíjet. A tak může přijít situace, kdy se budete stěhovat do jiných prostor, s čímž bude logicky souviset právě změna sídla. Když se to děje příliš často, jsou to pro vaši firmu zbytečné administrativní komplikace.

Virtuální sídlo firmy

Tuto možnost můžeme označit za skutečně největší hit poslední doby. Důvod toho je v podstatě jasný a je spojený hlavně s řadou výhod. Mezi ty první musíme rozhodně uvést to, že nabídka takových sídel je více než velká. Nejvíce přirozeně dominují velká města a prestižní adresy. Díky tomu se vaše firma může na první pohled jevit nejenom jako perspektivní, ale může se i celkem jednoduše vyhnout klasickým kontrolám ze strany finančního úřadu. Potěší jistě i to, že nabídka virtuálních sídel je spojena se vším, co vyžaduje zákon, stejně jako s řadou doplňujících služeb. Sem můžeme zařadit třeba:

  • Označení adresy a příjem pošty
  • Zvedání telefonů, přijímání návštěv, přeposílání pošty
  • Krátkodobý pronájem nebytových prostor

Je jasně patrné, že toto řešení má výhod více než dost. S nimi souvisí i to, že je celkem levné a v podstatě nemusí stát více, než jenom několik set korun. I to mu rozhodně hraje do karet. Nevýhodou je však to, že se na dané adrese přímo fyzicky nezdržujete a tak případná návštěva končí jenom na recepci. Nevýhodou může být i to, že v případě rizikových firem některé instituce daná sídla více prověřují. Pokud ale podnikáte klasicky a legálně, není se v daném případě čeho obávat. Zvláště v případě, kdy máte možnost pracovat z domu, nebo pracujete v terénu. Potom je tato forma zcela ideální možností.

Podobné články...