Lokalita pro podnikání – jaká je lepší?

Ne každý podnikatel založí svůj byznys na nejmodernějších trendech, které souvisí s tím, že se vrhne do světa online podnikání. Je mnoho podnikatelů, včetně mladých lidí, kteří online světu příliš nerozumí, a tak vsadí na klasické formy. Ty jsou spojeny s tím, že prodej zboží, ale třeba i služeb není realizován na internetu, ale v rámci klasických kamenných prodejen. Někteří tvrdí, že jejich trend je dávno minulostí. My tvrdíme, že stále mají své místo. Důležité však je vědět, kde je to správné místo. Podívejme se společně na to, zda je lepší lokalitou velké, nebo menší město. Nutno říci, že naše srovnání se nemusí týkat nutně jenom obchodů jako takových, ale také kanceláří, nebo výdejních míst.

Náklady na pořízení a provoz

Začneme u toho nejdůležitějšího, což je finanční stránka věci. Nejprve se dotkneme pořizovacích nákladů, a to v rámci situace, kdy je konkrétní prostor přímo kupován. Zde jasně vedou menší města, jelikož ceny nemovitostí zde jsou výrazně nižší, než v těch větších. Platí to i o situacích, jako je klasický pronájem. I zde mohou být ceny výrazně nižší, než ve městech. Důvodem je to, že pokud by byla cena srovnatelná, většina lidí pochopitelně zvolí město. Právě nízká cena tak je jedinou hlavní konkurenční výhodou. Pokud se podíváme i na samotný provoz, tak v souvislosti s vlastnictvím obchodu nebo kanceláře souvisí hlavně tyto tři věci:

  • Elektřina
  • Voda
  • Topení

V rámci ceníkových cen se sazby nijak neliší a tak v obou případech zaplatíte stejně. Nutno ale říci, že ne ve všech lokalitách jsou dostupní všichni dodavatelé, kteří by mohli být levnější. Zde má lehkou výhodu větší město, kam řada alternativních dodavatelů logicky cílí více.

Konkurence

S ohledem na počet lidí je dobrá lokalita pro podnikání ta městská

S ohledem na počet lidí je dobrá lokalita pro podnikání ta městská

Zde je poměrně jasné, kde je konkurenční prostředí větší. Je to pochopitelně ve velkých městech, jelikož právě zde je větší koncentrace lidí, čehož podnikatelé chtějí využít. Není proto nic neobvyklého, že ve stejných lokalitách je možné najít mnoho stejných i podobných obchodů, které nabízejí totožné produkty, nebo služby. Totéž platí i o různých kancelářích. Čím je konkurenční prostředí vyšší, tím těžší může být se prosadit. Na druhou stranu nedostatek konkurence nemusí být nutně jenom výhrou. Proč? Jelikož podnikatel nemá potřebu a motivaci zdokonalovat, což ve výsledku může znamenat i odliv zákazníků. Pokud však porovnáme dvě stejné situace, je výrazně větší konkurence ve městě.

Počet potenciálních zákazníků

Zde dominují větší města, jelikož počet lidí, kteří v nich žijí, je několikanásobně vyšší, než v menších lokalitách. Pokud jde o počet potenciálních zákazníků, musíme říci, že město přímo vede. Na druhou stranu je důležitou informací i počet skutečných zákazníků. Zde hraje roli opět zmíněná konkurence. Výsledný počet tedy může být velmi podobný, nebo dokonce může vést menší obec. Důvod je jednoduchý. Nemají jinou možnost, kam jít. V malé obci s 5 000 obyvateli a jedním obchodem je jasné, kam půjdou. Pokud jde o městkou čtvrť, kde je stejný počet obyvatel, ale několik stejných obchodů, se zákazníci jednoduše rozdělí.

Dostupnost

V tomto porovnání je to zcela určitě remíza. V něčem může dominovat velké město, v jiném to bude zase malá obec. Pokud se podíváme na věci, které je nutné v rámci dostupnosti zvážit a vzít v potaz, je jich poměrně dost. Patří sem:

  • Dostupnost různými dopravními prostředky
  • Jednoduchost navigace
  • Možnosti parkování

Pokud jde o větší město, obvykle není problém využít MHD a dojet na místo, které je potřeba. Tuto výhodu menší obce nemají. Problém ale může nastat s vlastním vozem. Zákazy, jednosměrky, nebo dopravní zácpy nejsou to pravé pro žádného řidiče. Nehledě na nemožnost parkování. Zde zase jasně vede lokalita menšího města, kam lze pohodlně a přímo zajet.

Ceny a výdělek

U finanční stránky jsme začali a také u ní skončíme. Nyní se dotkneme celkové cenové politiky. Pokud jde o menší město, není nic neobvyklého, že se zde očekávají spíše nižší ceny. Ty sice mohou snížit marži, ale na druhou stranu jsou nižší i náklady spojené s provozem, díky čemuž může být konkrétní výdělek zhruba stejný, jako u velkého města. V něm ale může hrozit jedno celkem velké riziko. Již naposled se vracíme ke konkurenci, která může výrazně podražit ceny. Ve snaze se jí vyrovnat může klesat marže, a prodejní cena zboží může být dokonce i nižší, než je tomu v malé obci.

Naše srovnání hlavních faktorů a možností je u konce. Je jenom na vás, jakou cestu si zvolíte. Pokud se na dané porovnání podíváme objektivně, je nutné říci, že ani jedna možnost nemusí být vyloženě ani dokonalá, ani nejhorší. Je mnoho obchodů ve velkých městech, kterým se jednoduše nedaří. Na druhou stranu existují četné lokální obchůdky s tradicí a dobrým jménem, které o zákazníky rozhodně nemají nouzi. Roli však má i konkrétní sortiment. Co je hitem ve městě se v mnoha menších obcích může jevit jako naprosto zbytečná a nepotřebná věc.

Podobné články...