Jak provozovat eshop? Možností je několik

Internetový obchod nebo eshop je v souvislosti s online podnikáním směrem, kterým se dnes chce vydávat stále více podnikatelů. I proto dnes můžeme Českou republiku označit za eshopovou velmoc. Pokud se podíváme konkrétněji na to, jak provozovat eshop, nutno říci, že existuje několik různých cest, kterými se jako podnikatelé můžete vydat. Podívejte se společně s námi na to, jaké to jsou, a zjistěte, která pro vás může být tou nejzajímavější.

Klasický provoz eshopu

Jedná se o směr naprosto klasický, který souvisí s tím, že musíte vše zařizovat sami. Pokud se podíváme na praktickou stránku vašeho internetového obchodu, tak je třeba říci, že vše leží jenom na vás. Co konkrétně je vaší primární starostí? Jsou to tyto věci:

  1.        Provoz samotných webových stránek
  2.        Držení skladu a objednávka zboží od dodavatelů
  3.        Zasílání zboží zákazníkům

Tato cesta, jak provozovat eshop, se jeví jako nejvíce problematická a je spojena s největšími starostmi. Přesto ale aktuálně dominuje. Důvod je hlavně ten, že máte vše ve svých rukou, což v praxi znamená i to, že právě při této cestě si můžete být jistit tím, že máte největší marži spojenou se zbožím. Na tomto systému dnes samozřejmě fungují i ti největší hráči na trhu. Nutno ale říci, že ti mají dostatek lidských zdrojů na to, aby vše fungovalo, jak má.

Jak provozovat eshop jednodušeji? Zkuste dropshipping

Jde o celkem zajímavou metodu, která je určena každému, kdo hledá něco jednoduššího. Jak provozovat eshop tímto způsobem? Dá se říci, že velmi jednoduše. I zde samozřejmě musíte provozovat svůj web. To je ale vaše jediná činnost, kterou máte. Pokud přijde objednávka, tak ji jenom exportujete k vašemu dodavateli. A ten ji vyřídí. To znamená, že zboží zabalí a také odešle vašemu zákazníkovi. Velkou výhodou této možnost je to, že vše stále vypadá tak, jako když odesíláte vy sami. Na balíku je vaše adresa a v balíčku je vaše faktura. Správný dropshipping by měl samozřejmě fungovat i na bázi toho, že si sami volíte cenovou strategii. Tedy cenu zboží, stejně jako třeba i cenu dopravy. Jde tedy jenom o změnu místa, odkud zásilky jdou. S tím samozřejmě souvisí i to, že nadále musíte řešit třeba vratky, nebo reklamace.

Výhoda je v tomto směru zřejmá. Je to jistota toho, že všechny činnosti spojené s expedicí vyřídí váš dodavatel. Stejně tak je výhodou to, že využíváte jeho velké skladovací prostory, ze kterých může zboží ihned odejít k zákazníkům. Ti tak budou s dobou dodání nadmíru spokojeni. Pokud se podíváme na nevýhodu tohoto řešení, může být spojena buď s tím, že získáte nižší marži, nebo s tím, že platíte určitý poplatek za spolupráci touto cestou. Vše je samozřejmě na vzájemné domluvě.

Perfektní řešení může být také fulfillment

Množství práce je v zásadě stejné jako u dropshippingu, jen zboží je Vaše, tudíž i zisky budou mnohem vyšší než u dropshippingu. Objednáte si u Vašeho dodavatele zboží a necháte si ho zaslat do fulfillment centra. Tam za Vás zboží přijmou, zkontrolují a uskladní, Vy následně můžete online sledovat stav zásob. Jediná Vaše práce pak spočívá v provozování webu. Když ve Vašem eshopu někdo vytvoří objednávku, fulfillment centrum za Vás zboží zabalí a zašle zákazníkovi Vaším jménem. Následně za Vás i přijmou případné vratky či reklamace. Nemusíte se tedy starat o logistiku a s tím spojené náklady na sklad a zaměstnance.

Výhody:

  • Výrazně nižší a flexibilní náklady na logistiku
  • Ušetření velkého množství času a starostí
  • Často rychlejší expedice

Kvalitní a cenově dostupný fulfillment pro malé eshopy Vám zajistí například Sklagics.cz

Jak je na tom přeposílání objednávek?

I toto může být cesta, jak provozovat eshop. Zde už musíme říci, že tato možnost blíže sklouzává k affiliate marketingu. Pokud se podíváme na možnost přeposílání objednávek blíže, je nutné říci, že stejně jako v předchozím případě, i zde odchází zboží ze skladu konkrétního dodavatele. Může to být ale i eshop, se kterým spolupracujete. Na rozdíl od výše zmíněné spolupráci má přeposílání objednávek několik jiných znaků. Jedná se hlavně o tyto:

  •        Faktura je vystavena jménem dodavatelského eshopu
  •        Neřešíte reklamace
  •        Neřešíte vratky

Jak tedy vše probíhá oficiálně? U vás, tedy na vaše eshopu zákazník objedná. Vy však objednávku přepošlete vašemu dodavateli, který ji svým jménem vyřídí. Vy následně již nic neřešíte a jenom získáváte provizi z uskutečněné objednávky. Tato forma vyžaduje mít i upravené obchodní podmínky, kde bude jasně uvedeno, u koho se zboží objednává a kdo zboží dodává. Je to dobrá cesta pro toho, kdo chce provozovat eshop, ale zároveň nechce řešit případné budoucí starosti, třeba s vrácením zboží, nebo s reklamací.

Hitem může být i affiliate

Pokud se podíváme na jednotlivé možnosti spojené s tím, jak provozovat eshop, je třeba říci, že se nabízí ještě poslední cesta. Jedná se o oblast affiliate marketingu, tedy provizní spolupráce. Zde ale musíme říci, že už se nejedná ani tak o provoz obchodu, ale spíše katalogu. Web však může jako internetový obchod stále vypadat, včetně kategorií, včetně popisu zboží, stejně jako včetně dalších informací. Chybět v něm však bude tlačítko s možností koupení. Místo něho zde bude tlačítko, prostřednictvím kterého je zákazník přesměrován do domovského eshopu, se kterým je spolupracováno. Zde už daný zákazník přímo nakoupí a tento internetový obchod také vše vyřídí. Podobně, jako v předchozím případě. Vám následně náleží provize.

V mnoha směrech je tato možnost podobná, jako přeposílání objednávek. Jenom s tím, rozdílem, že zákazník už nenakupuje u vás, ale jinde. Tento postup má také jednu klíčovou výhodu. Ta je spojena s tím, že nejsou třeba obchodní podmínky, není třeba se bát ČOI, ani jiných kontrol. V praxi totiž nejde o přímý provoz eshopu a klasický prodej, ale jde spíše jenom o reklamní propagaci. To může být celkem dobrá výhoda, hlavně pro začínající podnikatele, kteří chtějí nějak začít, ale nechtějí mít hned obavu ze všech legislativních povinností, které jsou s prodejem zboží spojovány.

Podobné články...