10 chyb, kterých byste se měli při začátku podnikání vyvarovat

10 chyb, kterých byste se měli při začátku podnikání vyvarovat
Ohodnotit

2Chybovat je lidské, ale v podnikání vás chyby mohou přijít zatraceně draho. Smiřte se však s tím, že se jim zcela zákonitě zkrátka nevyhnete, riziko je příliš vysoké. Proč však zbytečně opakovat chyby druhých, když se z nich můžete raději poučit? Podívejme se na ty nejčastější, kterých se začínající podnikatelé dopouštějí, a vyvarujte se jich!

1. Žádný učený z nebe nespadl

Vrhli jste se do nových vod a plavat umíte jen teoreticky. Vaší největší chybou může být strach – strach zeptat se, strach požádat o pomoc. Vším, co teď sami zakoušíte, již prošli mnozí před vámi, tak vezměte rozum do hrsti a nebojte se zeptat. Ptejte se jak, ptejte se proč. Čtěte, rozšiřujte si obzory, seznamujte se s novinkami na trhu, s novými informacemi ve svém oboru i ve všech oborech příbuzných.

2. Nepodceňte přípravu podnikatelského záměru

Podnikatelský záměr je určen zejména pro vás samotné. Pouhé stanovení cílů nestačí, je zapotřebí uvědomit si a zhodnotit i překážky, které mezi vámi a vašimi cíli stojí. Proveďte dobrý marketingový průzkum, udělejte si představu o konkurenci, ujasněte si specifika svých služeb či produktů, co nejpřesněji definujte cílovou skupinu svých zákazníků a nebojte se je přímo oslovit. Nesmíte předpokládat rovnou dobře fungující firmu – stanovte si řadu postupně navazujících kroků, kterými k ní dojdete.

3. Vyberte si správné místo

Dřevo v lese, písek na Sahaře nebo zmrzlinu Eskymákům asi neprodáte. Správný čas a správné místo, to je základ zdravého podnikání. Stradivari prý vyvěsil na svou dílnu nápis: „Nejlepší housle v této ulici!“, kde reklamy jeho konkurentů hlásaly. „Nejlepší housle ve městě!“ a „Nejlepší housle na světě!“ – tomu se říká dobře promyšlený reklamní tah. Vy si to však můžete usnadnit, když budete své služby nabízet o pár ulic nebo o městečko dál.

4. Vyberte si správné lidi

Firma vám bude fungovat, když v ní budou ti správní lidé na správných místech. Švagrové kamarádka nebo zeťův bratranec možná nutně potřebují novou práci a jsou takoví spolehliví, ale nemají-li vzdělání, znalosti či zkušenosti, které potřebujete, pak se raději po spolupracovnících porozhlédněte někde jinde. Neopomíjejte však i osobní vlastnosti kandidátů, nejlepší obchodní i zaměstnanecké vztahy jsou totiž vždy založeny na slušných vztazích mezilidských. A věnujte dostatečnou pozornost jejich motivaci a ohodnocení. Spokojený člověk pracuje vždy lépe.

5. Hotovost není zisk

Start podnikání vždy vyjde draho. Nezačněte hned z prvních peněz bezhlavě utrácet – raději je zkuste investovat tam, kde mohou vydělat další peníze, nebo si vylepšete svou finanční rezervu pro případ nečekaných výdajů. A hlavně nezapomínejte, že ne všechny peníze, které do podniku plynou, jsou zisk – dodavatelé i daňový úřad budou chtít také svůj díl! Rozhodně nepodceňujte řádné vedení účetnictví.

6. Důvěřuj, ale … – podepsaná smlouva není jen zbytečný cár papíru

S každým, ale opravdu s každým, včetně svého nejlepšího kamaráda, podepište řádnou smlouvu. Chyba v této oblasti by vás mohla stát firmu i přátelství.

7. Nezapomeňte žít

Slyšeli jste už o psychohygieně? Opravdu to není jen výmysl novodobých psychologů. Zkrátka existuje čas na práci a čas na zábavu. I ten nejgeniálnější mozek a ty nejšikovnější ruce potřebují občas pauzu. Dopřejte jim ji!

8. Rodina na prvním místě

Nezničte si svůj osobní život, přestože máte pocit, že vás podnikání, alespoň v začátcích, pohlcuje úplně celého. A dobře rozvažte, kolik si můžete dovolit riskovat. Vaše rodina potřebuje vás, váš čas i peníze.

9. Nevzdávejte se!

Liší se realita podnikání od vašich představ? Mysleli jste si, že to tedy bude tak nějak jednodušší? Neházejte flintu do žita předčasně. Někdy je líp a jindy hůř a jak říká stará pravda: „Každý začátek je těžký.“

10. Nebojte se chybovat

– ale nezapomeňte se ze svých chyb poučit.

 

Podobné články...